Herr Skägg

Det är omdiskuterat, det är ifrågasatt. Det är sagt att vara i modet, även att det är på väg ut. Det är hyllat, det har skrattats åt. Det är ett ställningstagande, det är lathet. Det är -Skägg-

Manligare man med skägg?

Kategori: Tips & Tankar

Är du en av många som innehar ett instagramkonto, eller bär kunskapen av hur man söker på google?
Då skulle du kunna göra dig besväret att söka efter ordet "skägg" eller "beard".

En enkel ordförklaring lyder på Wikipedia:
"Skägg kallas det hår som växer på en människas haka, hals och kinder. Genom historien har manliga bärare av skägg tillskrivits egenskaper som vishet, virilitet och hög status, men även brist på renlighet och elegans eller att bäraren har en lite kufisk och excentrisk läggning. Skäggväxt förekommer även bland kvinnor, men då oftast inte i lika hög grad som hos män, men det finns undantag från regeln (se hirsutism och "Skäggiga damen")."

Så långt är jag med och kan stå bakom den information jag hittar.
Skägg är hår som växer på haka, hals och kinder.
Män har alltså sedan tidernas begynnelse haft dessa anlag, mer eller mindre.
Om man inte rakar sig, så får man ett skägg.

I historien skriver man att skägget har getts egenskaper, vilket det fortfarande gör.
Man kan, som jag tidigare nämt, ses som en tex. en latmask.
En gentleman, som säkert har en hög status i samhället.
Någon som är obrydd om sin hygien och låter skägget fyllas av bakterier.
En vis och lärd männsika, som kanske rent av är en bibeltrogen man.
Ja, listan skulle kunna göras lång med olika egenskaper som skägget bidrar till.

Men det är en sak jag funderar över, efter att ha sett tusentals bilder på tex. instagram.
Är man en manligare man med skägg?
Utifrån bilderna och attityden kring skägg, verkar fallet vara så.

Tuffa bilder med tuffa män som ser tuffa ut med en tuff motorcykel.
Yeah!
Jag är en man, jag står och mekar med en lastbil i bar överkropp och skruvar med en skiftnyckel, modell för stor.
YEAH!
Jag är en man, jag kör Harley Davidson och kör självklart omkring i bar överkropp!
yeah?

När blev skägg en defention av att vara en man?
"Without a beard, he's your boyfriend. With a beard, he's your man!"
"Man who shaves his beard for a woman, deserves neither!"
"So your boyfriend doesn't have a beard? Tell me again how you're not a lesbian!"
Citaten som följer bilderna duggar tätt på instagram.
Det är alltså såhär man ska vara för att klassas som en man.

Jag vill säga följande till er som läser detta.
Jag är en man, oavsett om jag har ett skägg eller inte.
Sen vill jag lägga till ytterligare ett ord till påståenden av att vara en man.
Är du en bra man eller en dålig man?

Jag tycker om att baka, att ta promenader i kvällssolen med min fru.
Att sitta ned och spela spel med min son, att busa och leka kurragömma.
Att köpa hem blommor till min fru, när hon känner sig nere.
Jag brukar spendera mer tid i tvättstugan än i garaget.
Lagar mat, ofta, med färska ingredienser och ibland välja vegitariska alternativ.
Jag uppskattar romantiska komedier och har fällt tårar till "Insidan ut".
Ger min son en godnattkram, varje kväll, inga undantag.
Jag har börjat spara skägg, för jag tycker det är skönt att ha på vintern.

Så enligt citaten jag finner på internet och den allmänna synen på skäggbärare.
Då är jag inte en man, jag är närmast en bäbis och en person som inte förtjänar en fru.

Har ni hört något så vrickat?

Var den du vill vara, för jag säger inte att det är fel att vara en man som mekar lastbil i bar överkropp.
Du får syssla med motorcylar och även med sådant som anses vara "feminint", du blir inte en mindre man för det. Har du en virkduk där hemma, fy så roligt. Lär dina vänner hur man gör!
Men jag ber dig att fundera över om du vill vara en bra man, eller en dålig man.

Kan vi inte tillsammans hjälpas åt med att bryta illusionen av hur en man ska vara?
"Like to knit, still a man!"
Bär ditt skägg med stolthet och var en riktig gentleman!


Kommentera inlägget här: