Herr Skägg

Det är omdiskuterat, det är ifrågasatt. Det är sagt att vara i modet, även att det är på väg ut. Det är hyllat, det har skrattats åt. Det är ett ställningstagande, det är lathet. Det är -Skägg-

Vilka kommentarer fick du?

Kategori: Tips & Tankar

Det här är en fråga jag ställer till just dig!
Till dig som ville skaffa skägg och som skaffade skägg.
Vilka kommentarer fick du?

"Jultomte, skägglurk, slusk, herr skägg, talibanen, a-lagaren, skäggo..."

Jag blev faktiskt lite förvånad över hur man bemöttes av vänner, familj och helt okända.
Trots att jag haft en rätt tydlig skäggstubb under flera år, så dröjde det inte länge
innan kommentarerna började höras.
Ofta från dom man hade allra närmast.

"Men oj så skäggig du är, ska du inte raka dig snart?"
"Haha, värsta skägglurken du blivit!"
"Nämen, är det inte självaste jultomten som kommer!"
"Oj, du är inte rädd att dom ska tro att du är en taliban?"
"Nu är maten klar, kom nu Ali-Baba!"

Självklart, många av kommentarerna är inte särskilt hårda.
Dom är ofta åt det skämtsamma hållet, men med en fin dos av fördommar.
Jag vet att jag är skäggig, att jultomten är skäggig och att man i vissa religoner inte får raka sig.
Fullt medveten om det, men jag har valt att spara ut ett skägg av egna skäl.
Jag hade inte tomten som förebild, jag ville inte liknas vid en taliban.
Jag ville spara ut skägg, för att jag har skäggväxt och ville ha ett fullskägg.

Trimmern var riktigt nära vid många tillfällen, men nej, jag ville faktiskt pröva att ha skägg.
Kommentarerna fick borstas undan och jag gladdes över minoriteten som försökte peppa mig.
Min fru, bäst i världen, uppmuntrade mig att faktiskt testa att ha skägg.
Visst har hon ibland klagat, att det sticks och är ivägen när hon vill ge mig en kyss.
Men överlag har hon varit den som fått mig att behålla skägget.

Men jag förvånas över varför det är okej att kommentera negativt!
Vad är det med skägg som gör att det är "okej" att ge mig/dig dessa kommentarer?
Är det så galet att låta skägget växa?
Att låta hårväxten som pågått i halva mitt liv få en chans?

Betänk följande scenario.
En tjej, dotter och flickvän kommer hem från frisören.
Hon har klippt sitt hår kortare än vanligt.
Normalt så brukar hon ha utsläppt och håret har nått en bra bit nedanför axlarna.
Nu är det längre i luggen och väldigt kort på bakhuvudet.
Man ser tydligt hennes hals och nacke!
Hon ville testa att ha lite kortare hår, för att hon alltid velat pröva.

"Haha, har vi besök från fängelset idag eller?"
"Nämen är det en liten pojkflicka som kommer hem!"
"Så du har skaffat kill-frisyr!"
"Haha, slant du med rakapparaten!"
"Har du gått och blivit tant!"

Svara ärligt, tror du att det är vanligt att hon skulle få dessa kommentarer?

Min fru säger: -"Jo men nog kan det förekomma."
Absolut, det har hon nog rätt i.
Men skulle man säga det till henne rakt ut?

Vilka kommentarer fick du?

 
Kommentera inlägget här: